2021. április 11., vasárnap

E-book vagy papíralapú könyv?

Sziasztok kedves Olvasóim! Jelenlegi bejegyzésem egy olyan témát fog boncolgatni, ami a könyvmolyok körében mostanában sokszor felmerül és vitát nyit. Ez nem más, mint az e-book vagy a papíralapú könyv olvasása. Melyik a jobb, egyszerűbb? Ha a rendes könyvet felváltják az e-book olvasók, akkor mi lesz? Miért? Miért nem maradhat meg a rendes könyv? Ezekre a kérdésekre válaszolok. Jó olvasást hozzá! ❤️

Találkozásom az e-bookkal
Apukám és író barátja elkezdtek beszélgetni arról, hogy mennyire is jó dolog az e-book olvasó. Engem ez a téma abszolút hidegen hagyott, mert én a hagyományos regény híve vagyok. Vagyis voltam. Ugyanis egy évvel ezelőtt karácsonykor kaptam egy Kindle-t. Örültem is, meg nem is. "Most ezzel mit kezdjek?" Kérdeztem magamtól. Az elektronikai kütyükkel majdnem olyan béna vagyok mint a nagymamám. Pláne ha egy teljesen új dologról van szó. Megijedtem, hogy fogom én ezt használni. Mi lesz a jó kis papír illatú könyveimmel? Ki fog gondoskodni róluk? 
Első e-bookos könyvem a Harry Potter volt, és ott nagyon nem is számított hogy hány nap alatt olvasom ki, hol tartok benne, csak élvezni akartam. Majd később idegesíteni kezdett, hogy nincsenek benne színes borítók, soknak meg se jelenik. Az hogy folyamatosan százalékba kell számolnom hol tartok. De lassan beletanultam. 

Az e-book hátrányai:
Mint már az előbb említettem, százalékba kell számolni az oldalakat, a borítók nem színesek. Időbe telt mire megtanultam feltölteni rá könyveket, ami nekem problémát okozott. Gyakran csinálja azt, hogyha kihúzom a számítógépből és nem érzékeli hogy kihúztam. Ekkor egy szöveget ír ki, amin ez szerepel: előbb húzza ki a gépből. Szóval e téren kicsit hülye.
A képernyő. Az is egy külön téma. Öt hét után észrevettem, hogy három apró karc jelent meg a képernyőn. Megsérült. Nem nagyon, de engem zavart. Nem szerettem volna, hogy az egészet beborítsák a kicsi fehér csíkok. Így gondoskodni kellett fóliáról és a hátlapot beborító műanyag, vagy gumi tokról. De még ez sem ad teljes biztonságot. Nemsokára rendelünk neki még egy könyvtokot, remélve hogy úgy már könnyedebben tudom elvinni a parkba vagy nyaralásokra. Ilyenkor úgy érzem magam, mint Taki bácsi a Szomszédokból. Az új kocsit félti és minden riasztó hangra felkapja a fejét, nem e az övé. Ez is bosszanthatja az embereket. 
Emellet hasonlóan kell bánni vele, mint egy tablettel, telefonnal. Lemerül, tölteni kell. Egy könyv nem csinál ilyet. 

Előnyök:
Leginkább ebben a Covidos helyzetben esett le nekem a tantusz, hogy mennyire jó dolog ez az e-book. Ha nem tudok kivenni a könyvtárból, hát akkor letöltök. Nem kell rá várni, előjegyezni, határidőre olvasni.
Az a veszély sem fenyeget, hogy több mint 100 ember összefogdossa, ami azért járványhelyzetben egészen jó dolog. Ha kell, te is le tudod magadnak takarítani. 
Nincs benne a pakliban, hogy össze van firkálva, gyűrött, vagy ami számomra még mindig a legfurcsább, fordítva van visszaragasztva a lap cellukszal. Ez a tiéd. Csakis a tiéd. 
Sok könyv egyes oldalakon, ha szemfüles az ember, ingyen elérhető. Írók is szoktak olyat csinálni, hogy ingyenesen letölthetővé teszik könyveiket. Bár ezt ugyanúgy meg lehet csinálni Google Könyvek alkalmazással is. 
Ha egy író küld nekem könyvet, azt legtöbbször kindle-en olvasom. Nekik is könnyebb átadni. Nem kell postázni, remélni hogy időben és a pontos helyre megérkezik, hanem egyszerűen csak e-maiben pár gombnyomással el lehet intézni. 
Esetleg ha a barátodnak, családtagodnak is van e-book olvasója, tudtok küldözgetni az említett módon egymásnak könyveket. Mennyire jó már? 
Állíthatod a képernyő fényerejét. Volt, hogy rendes könyvvel leültem olvasni délután és felkapcsoltam a kislámpám, ami nem ad akkora fényt, de épp elég. De úgy sem tudtam könnyedés olvasni. A szemem fáradt volt és sötétnek éreztem a betűket, a lapokat. Ám ha e-bookon olvasok, ez nem fordul elő velem, mert lehet állítani a képernyő fényerejét, ami könnyíti a dolgunkat. Így este is tudok olvasni. 

A papíralapú könyv hátrányai:
Az iskola miatt jelentős időt töltök úgy a könyv felett, hogy már sötétedik. Valahol hallottam, hogy a halvány fényben történő olvasás a szemet jobban lefárasztja az aggyal együtt, így ahelyett hogy kikapcsolódtunk volna, kimerítjük magunkat. Ám ezen nem tudunk máshogy javítani, csak csiptetős lámpával.
A könyvtári könyvek között van megviselt és jó állapotú regény is, és elkeserít egyeseknél, hogy mennyire el van használva, gyűrött, leöntött, összefirkált és fotózásokkor nem is mutat olyan szépen a borító sarkában árulkodó helyjelölő matrica, ami rendesen meg tudja sérteni a könyvet (leselejtezett könyvek vásárlásánál).
A könyvre figyelni kell. A megtörések, gyűrődések, kávéfoltok, csücsökbehajtások és az ehhez hasonló hibákat nem szabad elkövetnünk, mert bizony a könyvtáros néni csúnyán néz majd és a szívünknek sem olyan jó érzés. 
A könyvjelzők könyvben felejtése pedig nem a regénynek, hanem nekünk esik rosszul. Melyikben is maradt? Volt, hogy 5 év után találtam meg egy kedvelt könyvjelzőt egy mesekönyvben. Bizony fogtam a fejem.

Előnyei:

A könyv érez. A könyvben vannak emlékek. Élmények, kudarcok és maga a történet. A papír édes, sós, füstös illata eléd tárul ha kinyitod. A könyv történelem. Emlékszik arra ki fogta, hogy született, kihez került, ki lett a végleges gazdája, ki hogy bánt vele és az emberrel együtt él át eseményeket. Ha elviszed a tengerpartra, akkor ő is átéli a nap meleg fényét, a sirályok hangját. Olyan mint a saját gyereked. 
A könyv öröklődik. A dédi adja az unokáknak, az unokák tovább a gyerekeknek. Akár 10 generáción át is élhet, vagy amennyin el tudjuk képzelni. 
Még nagyon sok dolgot írhatnék, de nem teszem. Gondolkodjatok el ti azon, hogy miért jó a könyv. Nektek mit jelent? Írjátok meg kommentben. Kíváncsi vagyok a véleményetekre. 

De akkor melyik? E-book vagy papíralapú könyv?
Szerintem meg kell találnunk a közös hangot mindkettőnél. Olvassuk egy kicsi e-bookot, és egy kicsi regényt is. Tartsuk meg az egyensúlyt a modern és a hagyományos világ között. Én ezt tanácsolom. 

Remélem tetszett ez a bejegyzés. Ha nem akarsz lemaradni a további tartalmakról akkor nyomd meg a rendszeres olvasás gombot! Szép napot!
Luca

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Margaret Mitchell: Elfújta a szél (étékelés)

  Sziasztok kedves Molyok! Legújabb bejegyzésemben egy olyan könyvről hoztam nektek értékelést, amiről sose gondoltam volna, hogy valaha is ...