2021. április 10., szombat

Jane Austen: Meggyőző érvek (értékelés)

 

Sziasztok kedves Olvasóim! Egy olyan Jane Austen könyvet hoztam ma nektek, aminek elolvasásához egyik kedvenc filmem adott kedvet. Mindig is szerettem a kosztümös könyveket, ez a rajongásom most sem maradt el. Jó olvasást a bejegyzéshez! ❤️
Fülszövege:
Anne Elliot huszonhét éves korára már beletörődött, hogy körülményei a vénlányok sorsára kárhoztatják. Annak idején családja és barátai lebeszélték arról, hogy egy bizonytalan jövőjű, összeköttetések híján csak saját tehetségére utalt fiatal tengerésztiszt felesége legyen. Az egykori szerelmesek nyolc év után találkoznak ismét, véletlenül. Wentworth kapitány azóta fényes pályát futott be, meggazdagodott, s most, hogy a napóleoni háborúk befejeződtek, le akar telepedni, családot alapítani. Leendő feleségével szemben mindössze egy követelményt támaszt: bárki lehet – csak Anne Elliot nem…
A Meggyõzõ érvek nem pusztán az utolsó, hanem a legérettebb és számtalan kritikusa és olvasója által a legjobbnak tartott Austen-regény.

Könyv: Jane Austen: Meggyőző érvek
Kiadó: Ulpius-ház
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve: 2014
Oldalszám: 258
ISBN: 9789632545226
Fordította: Tomori Gábor
Hány éves kortól ajánlom? +16
Csillagozás: 


Véleményem a történetről és a szereplőkről: 
Már februárban gondolkodtam azon, hogy kéne olvasnom egy kosztümös, régi könyvet. Egyből Jane Austen és a Brontë nővérek jutottak eszembe. Na meg Lousa May Alcott Kisasszonyok sorozata, de ahhoz most annyira nem volt kedvem. Egy beszélgetés keretein belül egy nagyon aranyos tanárnő ajánlott nekem párat a kedvencei közül. De valahogy azokhoz sem tetszettek. Egyik nap viszont elővettük a kedvenc filmemet, a Ház a tónált. Odaértünk ahhoz a részhez, amikor Keanu Reeves megkérdezi: 
-Ismeri a Meggyőző érveket? 
-Igen. Az a kedvenc könyvem. Ez egy nagyon szép regény- feleli Sandra Bullock.
Bármikor megnéztem ezt a filmet, csábított az érzés, hogy elolvassam. Hát most megtettem. Ezúton is köszönöm Sandra Bullock! ^_^
Anne Elliot és Wentworth kapitány egészen 8 évvel ezelőtt még jegyességben jártak, de a család nem engedte a frigyet. Elváltak útjaik. Az Elliot családnak olyan anyagi problémáik voltak, hogy házukat bérbe adták egy tengerésznek és feleségének. Majd később kiderül, hogy a tengerész rokonai között ott szerepel Wentworth kapitány neve is. 8 hosszú év után Anne és Wentworth kapitány talákozik. De vajon hogy éreznek egymás iránt most? Teljesen elhidegültek egymástól, vagy maradt e még egy kis parázs a szerelmi tűzön? 
Jane Austen már régebben belopta magát a szívembe az Értelem és érzelemmel, most sem volt másképp. Ez a várakozás, ami végig kíséri az egész könyvet, olyan izgalomba hozza az olvasót, hogy bármilyen résznél, ami kicsit meginog és szinte már unalmas lesz, legyen az egy párbeszéd, vagy leírás, azt súgja: olvass tovább, meglátod, jó lesz. Így éreztem én is. 
Vagy két hónapja fejeztem be a népszerű Netflix sorozat első évadját, a Bridgerton családot, ami családunk egyik kedvence lett. A történések kis részét egy narrátor mondja el, Lady Whistledown nevében. Néhol humorosan is közvetíti gondolatait.  Jane Austen is úgy tudott írni, mint Lady Whistledown. Humorosan, lényegretörően, fordulatosan, de mégis az elegancia keretein belül maradt. Szinte hallottam a narrátor hangját. 
Folyamatosan kerestem azt az idézetet, amit Sandra Bullock is felolvasott a könyvből a film során. Úgy láttam, hogy az elején lehetett, hiszen arrafelé nyitotta ki. De nem találtam. Emiatt kicsit szomorú lettem, de kárpótoltak a gyönyörű tájak és a cselekmények. 
Az írónő megmutatta azt, hogyan olvassam el mégegyszer ugyanazt az oldalt, csak hogy felfogjam mi történt. Az egyik pillanatban még minden a legnagyobb rendben, ám ha ki hagysz a szemeddel akár egy mondatot is, nagy bajt teszel. Igen, én kicsit előre haladtam alig két sorral és máris történt valami. Így újra elolvastam és abban megegyeztem magammal, hogy Austen egy zseni. 
A szereplők nagyon a szívemhez nőttek. Főleg Anne. Hasonló tulajdonságokat fedeztem fel benne és bennem. Tetszett hogy várt, nem kapkodott, udvarias volt, szerény, mindeközben okos. A legnagyobb bajban, amikor a nők ájuldozni kezdtek egy hirtelen történt tragédia miatt, ő mindvégig a földön maradt, tartotta magát, és a legjobbat próbálta kitalálni. Sok próbát ki kellett szegénynek állnia, de mindig a helyes úton maradt. Ezt szeretem benne. Nem engedett a csábításnak, hanem előbb utána járt mindennek és csak azután döntött. Mérlegelt és döntött.
Wentworth kapitány nem lett a kedvenc férfi főszereplőm, de azért ő sem semmi. Titokzatossága felért akármilyen kedves megjegyzéssel. Kiszámíthatatlan és egyben kiszámítható természete elbűvölő. 
Összességében szórakoztató, romantikus, kedves kis könyv. Szerettem, hogy Jane Austen olyan témákat is feldobott, olyan kérdéseket válaszolt meg, amit akkoriban szerintem egyik író sem mert volna. Csak ő olyan merész, hogy ezeket közölje egy regény formájában. Noha nem éri fel az Értelem és érzelmet, így is megkedveltem. Csak ajánlom.

Kedvenc idézetek: 
"Nem figyelhetek tovább némán. Mindenképpen szólnom kell kegyedhez, a rendelkezésemre álló eszközökkel. Átjárja lelkem."

"Lelke arra a csendre és magányra áhítozott, amelyben csak mások társaságában lehet részünk."

"Az egyik ember szokásai éppúgy jók, mint a másikéi, de mind a magunkét szeretjük a legjobban."

Remélem kedvet kaptatok a könyvhöz.Ha nem akarsz lemaradni a további tartalmakról akkor nyomd meg a rendszeres olvasás gombot! Szép napot!
Luca

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Margaret Mitchell: Elfújta a szél (étékelés)

  Sziasztok kedves Molyok! Legújabb bejegyzésemben egy olyan könyvről hoztam nektek értékelést, amiről sose gondoltam volna, hogy valaha is ...