2020. november 28., szombat

Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig (értékelés)

 

Sziasztok kedves Olvasóim! A könyv, amivel úgy voltam mint a Harry Potterrel. A könyv, ami azt sugallja, hogy...hogy...légy jó mindhalálig. Tartsatok velem! 

Fülszövege: 
Elkezdődik ​a kihallgatás. Az igazságtalan, sokszor nevetséges vádak zuhataga között Misi már-már összeomlik. De amikor apját, az ácsot is felemlegetik rossz példaként, és a debreceni kollégiumi hagyományokra hivatkozva gonosztevőnek nevezik, kitör és kijelenti, hogy ő nem akar debreceni diák lenni tovább.
Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig Egy kiváló író kiváló regénye. Nem tesz jót neki, hogy háziolvasmány, pedig Nyilas Misi példája nem is olyan távoli, ma is belerendül a világ, ha egy tiszta és becsületes gyermeknek csalódást okoz a felnőttek világa. Ez a csalódás és megrendült bizalom azonban újjáépíti a gyermeki lelket, s még ha – a szövegből kiérezhetően – nem is oldódik föl soha igazán, mégis új távlatokat nyit épp elkezdődött életében: az emberiség tanítója, a jóság apostola szeretne lenni, az édesanyjától kapott tanítást akarja továbbadni. Nemes cél, mely legalábbis Móricz esetében megvalósult. Ugyanis kitűnő irodalomtörténészeink szerint a mű életrajzi ihletésű. A szerző a kommün összeomlásakor a nemzeti katasztrófák után érzett mély válságát fejezte ki; fájdalmában, csalódottságában menekülésképpen írta meg saját életérzését gyermeki szívbe ágyazva.
A debreceni református kollégium akkoriban a nemzeti nevelés fellegvárának számított. Nagy, komor, négyszögletű épület, a szegény sorból származó Nyilas Misi fél tőle, de büszke is rá. A megrázó történet végén azonban dacos eltökéltséggel ismételgeti, hogy nem akar többé debreceni diák lenni. A szülői ház áldott emlékével, érzékeny lélekkel és határtalan bizalommal érkezik az alig tizenegy éves kisfiú a Református Kollégiumba. A fizikailag gyenge, ám önérzetében erős diák azokat a lépcsőket járja, melyeket korábban Csokonai, Kölcsey és Arany János, akikre rajongó csodálattal gondol. Szellemi képességei az osztály legjobbjai közé emelik, ám tapasztalnia kell, hogy a tanárokat a tanulók származása is befolyásolja az értékelésben. Jól ismert helyzet. Amikor szorosabb kapcsolatba kerül a debreceni felnőtt világgal, útravalója, a gyermeki hit, bizalom és az emberek iránt érzett tisztelet, fokozatosan szertefoszlik. Egy lutricédula ellopása mellett a felnőttek csalással, hazugsággal vádolják, jóllehet épp a felnőttek dúlják szét az ő bizalmát. Erkölcsi tartása szemünk előtt formálódik: jóhiszeműségéért keservesen megfizet. Érdemes-e ottmaradnia a patinás kollégiumban?
Nyilas Misi fogalma mindannyiunk számára a lelki tisztaság, mely végső soron a pénzzel áll szemben. Nem csak az irodalomból ismerjük ezt az alapkonfliktust. A pénz ritkán kerül ki vesztesként, még ha a lélek tisztaságával is áll szemben, mely a regény címének bibliai idézetében (Jelenések könyve) összegződik.

Könyv: Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig
Kiadó: Budapesti
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve: 1991
Oldalszám: 304
Kötés: Puhatáblás
ISBN: 963764301X
Hány éves kortól ajánlom? +15
Csillagozás: 4/5

Véleményem a történetről és a szereplőkről: 
"Sok kötelező olvasmány olyan, hogy gyerek kezébe nem adnám, mert nem nekik való" Manapság egyre többet hallom. Ezt leginkább Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig-jához fűződően. Ez ellen lenne némi kifogásom. 
Én nagyon korán megismerkedtem a történettel, ugyanis kiskoromban színházban is láttam. Imádtam. Ahogy Sánta László Jánost, Vikidál Gyula Póslaky urat játszotta, az lenyűgöző volt. 
Múlt évben a kishugom egyszer bekapcsolta youtube-on a Szinetár Dórás felvételt. Újra és újra nézte. Mindaddig, amíg már a hócipőm tele volt tőle. Az összes dalt tudtam belőle kívülről. Ha nem ismertem az egészet, akkor semennyit sem. 
Az iskolánkban minden évben meg szoktak rendezni egy táncokkal, előadásokkal egybekötött műsort, amiben kicsi és nagy egyaránt szerepel. Nos, amikor angol órán az aulából felhallatszódott az Élet szép az élet minden, büszke voltam magamra, hogy én ezt tudom. Még büszkébb, amikor a teljes előadáson senki sem ismerte a 10 perc szövegét, csak én... Akkor jött el az a pillanat, amikor azt mondtam, egye fene! Elolvasom majd a közeljövőben. Nehogy már pont ÉN kihagyjak egy ekkora klasszikust mint a Légy jó mindhalálig! Osztálytársaim ijesztgettek azzal hogy mennyire rossz, szenvedtek vele, meg minden....engem akkor sem lehetett eltántorítani tőle. Az meg plusszban rátett egy lapáttal, hogy egy Máté Péter-Cserháti Zsuzsa emlékkoncert keretein belül szerencsém volt találkozni Szinetár Dórával. 
November közepén az esős időben kezembe is vettem. Egyes helyeken én is púpnak éreztem a hátamon, egy nyűgnek, mégis volt egy olyan tartása, egy olyan hangulata ennek, amit még egyetlen kötelező olvasmánynál sem láttam. Összehasonlítottam a tanárokat az enyéimmel és azt kell hogy mondjam, egy sincs közöttük olyan, aki illene a Debreceni tanárok körébe. Teljesen más világ az. Persze van annak rossz és jó oldala is. Én biztos hogy élveztem volna az ott töltött időt, ha odajárnék. Bár iskolákból még mindig az Abigélben megismert Matula nálam a the Best! 
Mit sem kell mondanom, ahogy jöttek a cselekmények egymás után, úgy furakodtak bele a fejembe a musical zenéi. Például amikor az író ezeket kopogtatta le az írógépén: "Leesett a hó", akkor mintha valaki bekapcsolt volna rajtam egy gombot és máris dúdoltam Télen legjobb a jégen...
Máris áttérnék a szereplőkre, mert van egy nagyon fontos személy akiről mindenképpen szeretnék beszámolni. Méghozzá egy mellékszereplő.  A nevére sem emlékszem. Talán Gábornak hívták? Mindegy, a lényeg, hogy Nyilas Misi legnagyobb bátyja volt. Aki mint hős, eljött az iskolába, mert bántják a kis Misikét. Nem csak Mihály, de az én szememben is óriásira nőtt a karaktere. Azt kívántam, bárcsak lenne nekem is egy ilyen védelmező bátyám, aki ha rosszul vagyok, magához ölel. Akiből csak úgy árad a nyugalom, a tisztelet és az értelem. Bárcsak...
Edelényi Török János. Nos, ő egy teljesen más történet. Mivel már régen láttam a színdrabot, el is felejtettem mekkora egy rohadék. Bocsánat hogy ilyet mondok/írok, de tényleg egy szemét dög. Számomra a férfiasság legalja. Hogy vetemedhet egy ember ilyen dologra? De most komolyan? Nemhogy védené a kicsit, még ki is használja! Szörnyű. 
Nyilas Mihály a kicsi, a törékeny, a gyerek, a szerény, a kitűnő, a gyermek akibe a legtöbb érzelem jutott ebbe a regényben. A személy, aki még a rosszat is elviseli és akinek a legkisebb is a legnagyobb. Mert megtanult értékelni. Megtanult szeretni. Megtanulta átlátni a hazugságot. Megtanult felállni a porból ha beledobták. Megtanult élni. 
Összességében nem éppen egy könnyű olvasmány, de elviselhető, értékelhető, megemlíthető. A mélyére kell ásni, és úgy kikiáltani róla véleményt. Nem csak úgy ahogy manapság elfecsegik azokat a szavakat mint például a "nem gyereknek való" "nehéz" "túl komoly". Miért? Az élet nem ilyen? Szerintem de. Épp ezért jó. Mert annyira emberi és életszagú hogy azért hangzik el az előbb felsoroltak közül pár kijelentés. Nem? 

Kedvenc idézetek: 
"Nincs itten semmi baj ebben az országban: csak a politika…"

Remélem kedvet kaptatok a könyvhöz. Ha nem akarsz lemaradni a további tartalmakról akkor nyomd meg a rendszeres olvasás gombot! Szép napot!
Luca

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Margaret Mitchell: Elfújta a szél (étékelés)

  Sziasztok kedves Molyok! Legújabb bejegyzésemben egy olyan könyvről hoztam nektek értékelést, amiről sose gondoltam volna, hogy valaha is ...