2020. december 6., vasárnap

Dániel Anna: Erzsébet ​királyné (értékelés)

 

Sziasztok kedves Molyok! Múlt év November végén elolvastam egy olyan könyvet, ami Erzsébet királynéról szólt. Hogy folytassam a hagyományt, most is megtettem ezt a lépést. De vajon melyik a jobb? Tartsatok velem!

Fülszövege:
A bajorországi Possenhofenben, szinte polgári körülmények között, ceremóniátlan, természetközeli környezetben nevelkedik a bakfiskorú Sissi. Senki sem szánja uralkodónak. Amikor Zsófia főhercegasszony menyjelöltválasztás a Habsburg-családnak erre az ágára esik, akkor sem Erzsébet, hanem a nővére, Helén a császárnak kiszemelt menyasszony. A közismert történetet, hogyan szeret belé első látásra az ifjú Ferenc József gyönyörű unokahúgába, Dániel Anna színesen és élvezettel meséli. A századunk 30-as éveiben megjelent nagy sikerű, több kiadásért megért életregény romantikakedvelő fiataloknak és idősebbeknek egyaránt ajánlható, vonzó olvasmány. Az új kiadás aktualitása: éppen száz éve, 1898-ban vetett véget a gyilkos merénylet Erzsébet királyné életének.

Könyv: Dániel Anna: Erzsébet királyné
Kiadó: Móra
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve: 2012
Oldalszám: 142
ISBN: 9789631192155
Illusztrálta: Herczeg István
Hány éves kortól ajánlom? +10
Csillagozás: 5/5

Véleményem a történetről és a szereplőkről: 
Hol volt, hol nem volt, egy szép napon Én, Luca elment egy Móra raktárvásárra, méghozzá az Óperenciás tengerre és túlra, a Hatszín teátrumba. Sok sok könyvet vett. Nézelődött a Pöttyösöknél is, de egyik sem győzte meg annyira, hogy megvegye őket. Mire az anyukája előhúzta Dániel Anna:Erzsébet ​királyné című regényét. Luca erre azt mondta: 
-Jaj, anya! Nem kell. Már olvastam ehhez hasonlót. -utalt Marieluise von Ingenheim: Sissy 1. – Egy kislányból császárné lesz című könyvre. 
-De Luca! Ez Sissy!-válaszolt a kijelentésre anyukája. 
-Jó, vegyük meg.-egyezett bele a lány. 
Így történt az, hogy most is a polcomon van. Persze kiolvasva. 
Mikor belekezdtem, egy unalom fogott el, hogy én ezt már nem egyszer hallottam. De meglepődtem, hogy a regények mégis tudnak újat mutatni. Sokban különbözött a már leírt könyvvel. De egyezett is, főleg abban, hogy mindegyiket November végén olvastam. 
Még több információval lettem gazdagabb. Sajnos mindkettő bizonyította, hogy Sissy és Ferenc József találkozása nem egészen úgy folyt, olyan fordulatosan és viccesen, mint a filmben, amit ezután a regény után szintén megnéztem. 
A hangulatuk ugyanaz volt, amit nagyon kedveltem. A karaktereknek is meg volt a sajátos jellemük. Ám valamiért Zsófia királynét nem mutatta be olyan gonosznak, sunyinak mint ami valójában volt. Ez eltörpült a többi csúcsfontosságú szerep mellett. Ferenc József most nem kapott akkora nagy helyet ebben a regényben, amit nagyon sajnáltam. 
Mivel alig áll 142 oldalból és magába foglalja Sissi egész életét, ezért gondoltam hogy gyorsan fog pörögni story, kevesebb volt benne az érzelem, noha nem írt le annyi évszámot. Viszont gyönyörűek az illusztrációk. Igaz, nem így képzeltem el Sissyt, sőt a képeken sem így nézett ki, de legalább megismerhettük azt az oldalát is, hogy más hogyan képzeli el őt. 
Nagyon sajnáltam hogy a másikat könyvtárból vettem ki és nem a sajátom, mert minden érdekel ami Sissy. Sőt, egyszer még azt is megnéztem hogy mi volt a királyné napi menüje. Nagyon durva, hogy ennyire fogyóztatták és minden nap ezt ette. 
Volt Sissynek egy magyar felolvasónője, aki nagyon a szívemhez nőtt. Ferenczy Idának hívták. Humoros volt, hogy Sissy sokszor azért emelte magasabb rangra, mert ezzel is idegesíteni akarta Zsófiát. 
A császárné gyermeke, Rudolf életéről is nagyon sok mindent megtudtam. Mintha Sissyt láttam volna benne. Ugyanaz a csintalan, itt-ott szófogadatlan, gyermeki személy volt, ami a végzete is lett. Nagyon sajnálom ami történt vele, de itt is felmerült bennem az a Dr. Bubó idézet: "A beteg meggyógyul, a részeg kijózanodik, de a hülye, az sajnos hülye marad"
Sissy gyönyörű, okos, természetes és művelt. Számomra egy nagy példakép. Történelem órán pont merényleteket kellett felsorolni, én Sissy halálát mondtam. A legjobb barátnőm nem akarta elhinni, hogy nem vették észre amikor megsebesült. Azt hittem rosszul tudom, de ez a könyv igazat adott nekem. Bármennyire is büszke voltam magamra hogy tudtam, szomorúság költözött a levegőbe. Vége a regénynek és sajnos Sissy életének is. 
Ha választanom kéne melyik tetszett jobban, nem tudnék, mert így egészítette ki egymást a két olvasmány. Mindenképpen ajánlom, főleg ha ezt tanuljátok. 

 Kedvenc idézetek: 
"(…) az igazságnak a nemes lelkekre mindig lenyűgöző és megejtő varázsa van."

"Egy méltatlanul szenvedő nemzetet felemelt, megvigasztalt, és megadatott neki a legnagyobb, legnemesebb emberi diadal: látta munkája eredményét."

"– Hidd el, kedvesem – mondja Erzsébetnek –, egy jó és okos asszony valóságos áldás a férfi életében."

Remélem kedvet kaptatok a könyvhöz. Ha nem akarsz lemaradni a további tartalmakról akkor nyomd meg a rendszeres olvasás gombot! Szép napot!
Luca

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Margaret Mitchell: Elfújta a szél (étékelés)

  Sziasztok kedves Molyok! Legújabb bejegyzésemben egy olyan könyvről hoztam nektek értékelést, amiről sose gondoltam volna, hogy valaha is ...