2022. szeptember 17., szombat

Jane Stubbs: Thornfield ​Hall lángokban (értékelés)

 

Sziasztok kedves Olvasóim! A mai bejegyzésben egyik kedvenc regényem kimaradt részeiből készült könyvet hoztam ma el nektek, a Thornfield Hall lángokban-t. Ez a Jane Eyre kimaradt részeit foglalja magába. Ha van kedvetek, tartsatok velem!

Fülszövege:

Az ​érem másik oldala: a házvezetőnő, Mrs. Fairfax elmeséli, mi történt valójában Thornfield Hallban…

Charlotte Brontë Jane Eyre című regényének lelkes olvasói minden bizonnyal jól emlékeznek a porig égett épületre, a halálba ugró tébolyult nőre, és az őt megmenteni igyekvő, közben súlyosan megsebesülő Mr. Rochesterre – de fel tudják-e vajon idézni az idős házvezetőnő alakját?
Az angol írónő, Jane Stubbs Mrs. Fairfaxet teszi meg narrátornak – az ő szemszögéből élhetjük át újra a sötét titkokkal teli regényt. Biztos, hogy minden úgy történt, ahogy a fiatal és a világ dolgaiban járatlan Jane leírta? Nem lehet, hogy az orránál fogva vezették – és nem csak azt titkolták el előle, hogy a ház urának már van felesége?
Továbbá: biztosan annyira elvadult és bomlott elméjű az emeletre zárt első feleség, Bertha, mint a Brontë-szöveg alapján hisszük? És ha igen, vajon mi juttatta őt ebbe az állapotba? Mr. Rochester valóban ártatlan áldozat – vagy csak a naiv és fülig szerelmes nevelőnő hiszi annak? És tényleg úgy gyulladt ki az épület, ahogyan a lódító kocsmáros a meggazdagodva visszatérő Jane-nek elmesélte?
E könyvből választ kaphatunk mindezen kérdésekre, egyben kiderül, hogy a házvezetőnő mégsem olyan együgyű és jelentéktelen, ahogyan a Jane Eyre alapján tűnt, és az emeletre zárt asszony rejtélyes gondozójával, Grace Poole-lal szövetkezve sokkal nagyobb szerepet játszott a kibontakozó eseményekben, mint ahogyan azt elsőre gondoltuk.


Adatok: 
Hány éves kortól ajánlom? +15
Csillagozás: 

Véleményem a történetről és a szereplőkről:
A Jane Eyre mindig is az egyik kedvencem volt. Romantikus vonala, leírásai és az őrült szál ami a Brontë nővérek alkotásait jellemzik, imádnivalóvá tette a néhol kemény lapokat. Így hát szívesen elolvastam volna, ami az eredeti műből kimaradt. Egy sarki kis kínaiban bukkantam rá egy olcsóbb példányra. Jó egy évet vártam arra, hogy kiolvassam. Ezen a nyáron vettem kézbe a Jane Eyre-t aminek addig csak az egyszerűsített változatás olvastam el, a Lowoodi árvát. Mára ezzel a könyvvel, szép kis gyűjteményem lett. 
A történetet a házvezetőnő, Mrs. Fairfax szempontjából követhetjük végig, csakúgy mint az Üvöltő Szeleket. Könyvünk visszanyúlik a Jane Eyre előtti időkre, amikor Thornfield Hall még az öreg Mr. Rochester tulajdonában volt. Majd szépen lassan haladunk a megszokott történet felé, de a rejtélyek mindeközben kiderülnek és egy egészen új cselekmény alakul ki. Így ma már nehezen tudom úgy olvasni a Jane Eyre-t, hogy ne jelenjenek meg szálak a Thornfield Hall lángokban-ból, mint b opciók. 
Sajnáltam hogy könyvünk nem bővelkedett sok információban magáról Jane Eyre-ről, egyik kedvenc női főszereplőmről. 
A hangulatot nagyon jól, szinte ugyanúgy mint Charlotte Brontë, megtudta teremteni és megtartani. Szó szerint olyan volt, mintha egy folytatást olvasnék, bármennyire is tér el az író neve, lénye. 
"Az embereket gyakran megnyugtatja, ha magukhoz ölelhetnek valamit. Mintha valamelyest csillapítaná a fájdalmukat."

Mrs. Fairfax sose volt a kedvencem, mára pedig már kimondottan gyűlölöm. A regény tökéletesen bemutatja, hogy mennyire törekvő egy egyéniség volt. Mindig csak önmagát léptette elő, ezzel mások sorsát formálva. Rendesen belenyúlt a többi ember életébe és legtöbbször nem a jó módon. Vér tapad a kezéhez, méghozzá nem is kicsi és ennek ellentetjével senki sem tud engem meggyőzni. Lehúzta, kibeszélte Jane Eyre-t, a világ egyik legártatlanabb főszereplőjét, és emiatt nagyon mérges vagyok rá. Aljas egy némber ez a Mrs. Fairfax és hiába jön nekem azzal, hogy mennyire olvassa a Bibliát, a szememben gyilkos és rossz ember. Mondjuk úgy, megártott neki a sok újság és szeretett volna ő is részese lenni egy tragédiának, csakúgy amiket ő olvasott minden nap a hírmondóban. Dráma dráma hátán. 
Mi történt velem olvasás közben? Visszakaptam a Jane Eyre érzést teljes mértékben, amit Jane Stubbs-nak köszönhetek. Meggyűlöltem egy karaktert. Végül pedig kaptam egy B verziót az egyik kedvenc könyvemhez, ami igazán érdekes volt. 
Ajánlom azoknak akik szeretik az eredeti művet is, ugyanis biztos, hogy lesz olyan rész benne, amin meglepődnek. 

Ha nem akarsz lemaradni a további tartalmakról akkor nyomd meg a rendszeres olvasás gombot! Szép napot!
Luca



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Margaret Mitchell: Elfújta a szél (étékelés)

  Sziasztok kedves Molyok! Legújabb bejegyzésemben egy olyan könyvről hoztam nektek értékelést, amiről sose gondoltam volna, hogy valaha is ...